Blog
Sleepdiensten zijn vaak duur en niet altijd verzekerd!
Bij onze zuiderburen bestaat het al enige tijd – een snelle sleepdienst op de autowegen. Een spoedige tussenkomst bij ongevallen, autopech, een verloren lading, … is belangrijk om betrokkenen snel ter hulp te schieten bijkomende ongevallen en lange files te vermijden.
In navolging van dit initiatief sloegen het Agentschap Wegen en Verkeer en de federale politie de handen in elkaar. Het resultaat – F.A.S.T., een afkorting voor ‘Files Aanpakken door Snelle Tussenkomst’. Maar wat is het kostenplaatje? In dit artikel geven we graag enkele tips waarmee je de financiële afhandeling hiervan in goede banen kan leiden.
Stilstaan op de snelweg wil niemand. Met het F.A.S.T.-project stelt de overheid alles in het werk om een sleep- en signalisatievoertuig binnen de twintig minuten ter plaatse te krijgen. Maar inmiddels is ook gebleken dat deze F.A.S.T.-diensten soms een hoog kostenplaatje met zich meebrengen.
Ga op voorhand in gesprek met je verzekeringsmakelaar!
Sommige sleepbedrijven rekenen bijzonder hoge tarieven aan. De prijs wordt in de eerste plaats bepaald door het aantal kilometers dat een takeldienst voor de aflevering van je wagen aflegde. Maar de zogenaamde ‘specifieke toedrachten’ – het tijdstip van de dag, bijvoorbeeld – kunnen de kosten snel in de hoogte jagen.
Net omdat je eigen verzekeringsmaatschappij niet wordt opgetrommeld om de bijstand te organiseren, weigert die in de praktijk ook vaak flink in de kosten te delen. Zo komt de afrekening van de F.A.S.T.-interventie bovenop de herstellingskosten aan je wagen. Dat is zuur.
We raden aan om bij je verzekeraar na te vragen hoe je polis met deze kosten voor het slepen omgaat. Je voorbereiden kan je aan de hand van de website van het Agentschap Wegen en Verkeer – daar vind je de verschillende tarieven per dagdeel, provincie en voertuigtype. Een gewaarschuwd man …