Blog

Een fietsdrager of dakkoffer op je elektrische wagen – dit doet het met het rijbereik!

Een fietsdrager of dakkoffer op je elektrische wagen – dit doet het met het rijbereik!

Als we het over elektrische auto’s hebben, durft het door de fabrikant opgegeven WLTP-rijbereik – het resultaat van een wereldwijd aanvaarde meting waarmee het elektrische bereik van personenwagens en bestelwagens – en het werkelijke rijbereik al eens sterk verschillen. Zo gek is dat niet, want heel wat externe omstandigheden kunnen het verbruik negatief beïnvloeden.

De buitentemperatuur is daarbij een erg voor de hand liggende factor. Maar ook het extra gewicht of aerodynamische wijzigingen – een fietsdrager, een dakkoffer of een daktent – kunnen het rijbereik van je elektrische bolide doen kelderen. De Duitse mobiliteitsorganisatie ADAC liet enkele knappe koppen op dit onderwerp los.

In het slechtste geval – verdubbeling van het verbruik

In de test werd de nieuwerwetse Kia EV6 GT ingezet. Niet toevallig, want deze wagen werd onlangs uitgeroepen tot Europese auto van het jaar. ‘Kaal’ – zonder enig accessoire, dus – verbruikte de Kia gemiddeld 20,6 kWh per 100 km, en dat aan een snelheid van 120 km per uur. Op zich geen slechte prestatie. Wanneer we deze referentiewaarde vergelijken met de verbruikscijfers wanneer extra accessoires gemonteerd werden, komen we tot volgende vaststellingen.

  • Een dakdrager zonder enig gemonteerd accessoire leverde een meerverbruik van 5% op.
  • Op precies dezelfde route leverde een gemonteerde dakkoffer een meerverbruik van 14% op.
  • Een daktent jaagt het referentiecijfer 33% de hoogte in.
  • Ook twee op het dak gemonteerde fietsen leverde een meerverbruik van 33% op. Monteerden de vorsers deze fietsen op de trekhaak, was er slechts een verbruikstoename van 14%.
  • Aanhangwagens hebben een dubbele impact – enerzijds halen deze dingen de aerodynamica onderuit, anderzijds zorgt het extra gewicht voor een stevig meerverbruik. De motor moet een hogere massa voortbewegen, en dat kost energie. Een onbeladen, ongeremde aanhanger zorgt slechts voor een meerverbruik van 1%, maar voor een aanhanger met opbouw moet je al 24% meer power erdoor jagen. Het zwaardere materiaal hakt pas echt in op het verbruik. Zo vraagt een paardentrailer 83% meer arbeid, terwijl een caravan maar liefst 103% extra verbruik toevoegt.

Verloren zaak?

Het probleem is niet beperkt tot elektrische wagens. Ook auto’s met verbrandingsmotor verbruiken meer wanneer je accessoires allerhande monteert. Voor beide wagentypes is er zelfs al een verschil meetbaar zodra je met ook maar één geopend raam rondrijdt of één extra persoon vervoert. En op fietsvakantie zonder fietsen, of erger – zonder man- of vrouwlief … Da’s natuurlijk onzin.

Toch kunnen we drie zaken concluderen.

  • Demonteer overbodige accessoires wanneer je ze niet nodig hebt en blijf na je vakantie niet nodeloos lang met een lege fietsdrager of dakkoffer rondkarren.
  • Verlaag je snelheid. 120 km per uur met een elektrische wagen? Da’s allerminst efficiëntst. Over de ideale snelheid van elektrische wagens is al veel inkt gevloeid, maar algemeen geldt dat een verlaagde snelheid je rijbereik verhoogt. De wetten van de fysica zijn eenvoudig – als je de snelheid verdubbelt, is de weerstand vier keer zo hoog. Zo stelde ADAC vast dat de testauto in combinatie met een caravan bij een snelheid van 80 km per uur 54% meer verbruikte, terwijl dat bij 90 km per uur en 120 kilometer per uur respectievelijk 79% en 103% was. Meer tips vind je in dit artikel. Neem ook alles mee in je berekening – extra hard betekent waarschijnlijk ook een extra (tijdsintensieve) halte om bij te laden.
  • Ga voor een op de trekhaak gemonteerde fietsdrager of voor een aerodynamische dakkoffer. Deze varianten weten het meerverbruik stevig te drukken.

Voor alle cijfers verwijzen we je graag door naar het oorspronkelijke verslag van ADAC.